Taakspel - Onderzoeksrapport over de Effecten van Taakspel
Taakspel:
In 2022 vroeg NWO om nieuw effectonderzoek naar kansrijke onderwijsinterventies. KBA Nijmegen en Praktikon onderzochten daarom de effectiviteit van Taakspel, een interventie die taakgericht gedrag stimuleert en gedragsproblemen vermindert om een veilig en gestructureerd leerklimaat te ondersteunen. Taakspel is ontwikkeld door de CED-Groep en gebaseerd op het Good Behavior Game (GBG). Eerder onderzoek liet positieve effecten zien, maar een herbeoordeling en evaluatie van het vernieuwde implementatietraject waren nodig.
De steekproef bestond uit 16 scholen met 30 klassen per conditie. Binnen één schooljaar werden voor- en nametingen verzameld met vragenlijsten (SDQ, Klimaatschaal, Conflictschaal, Kindbegrip), lesobservaties en interviews met leraren. De implementatie werd gevolgd met vragenlijsten en nabesprekingen.
Uit de multilevel regressieanalyses blijkt dat leerlingen in de Taakspelgroep een positievere ontwikkeling lieten zien in leraar-leerlinginteractie, al verdween dit effect na Bonferroni-correctie. Jongens lieten sterkere verbeteringen zien in onderlinge relaties, sfeer en orde houden dan jongens in de controlegroep; bij meisjes werden deze effecten niet gevonden. Voor jongere leerlingen zijn er eerste aanwijzingen voor afname van gedragsproblemen, maar ook dit effect hield geen stand na correctie. Binnen de Taakspelgroep namen emotionele competenties toe, maar dit gebeurde ook in de controlegroep; er werden geen effecten gevonden op sociale en morele competenties.
Observaties en interviews laten zien dat Taakspel meestal goed wordt ingevoerd, al verschilt de mate van implementatie per school. Draagvlak in het team en ondersteuning door Taakspelcoaches spelen hierbij een belangrijke rol.
Het onderzoek laat zien dat Taakspel vooral gunstig kan zijn voor jongens en jongere leerlingen, maar de effecten zijn niet overal even sterk. Verdere verfijning en aandacht voor duurzame implementatie kunnen bijdragen aan bredere en stabielere effecten.


